Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 27 mei 2016, 14:43   #1
DatoDavid
Synthontwerper

DatoDavid's schermafbeelding

Dato DUO synth voor met z'n tweeŽn - uit Utrecht
Synthesizers zijn veel te leuk om in je eentje te bespelen. Daarom is de Dato DUO een synth/sequencer voor twee personen. Vandaag hebben we de Kickstartercampagne gelanceerd om hem door te kunnen ontwikkelen van prototype naar ťcht product.

Voorlopige specs:
Synth
2 oscillators: 1 pulse (variable width) and 1 sawtooth
Digital low pass filter with resonance
Amp envelope (note length and release time)
Sample rate reductor
Noise-based percussion synthesizer

Sequencer
8-step circular sequencer
Pentatonic keyboard. Two octaves

Inputs and outputs
Audio out capable of driving headphones
Sync input and output, compatible with Korg Volca, Teenage Engineering Pocket Operators
Micro USB for power and firmware update. 5V, 2A max.

Snel kijken dus!
DatoDavid is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 14:58   #2
Modus Operandi
Regnat stultitia

Modus Operandi's schermafbeelding

Erg leuk verzonnen alleen zijn ze vergeten dat synthliefhebbers vaak eenzame kluizenaars zijn die het grootste deel van hun leven alleen in een studio bivakkeren.
Modus Operandi is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 15:04   #3
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

leuk,iets voor kinderen meer
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 15:22   #4
DatoDavid
Synthontwerper

Oorspronkelijk geplaatst door fatclap Bekijk bericht
Erg leuk verzonnen alleen zijn ze vergeten dat synthliefhebbers vaak eenzame kluizenaars zijn die het grootste deel van hun leven alleen in een studio bivakkeren.
Helemaal waar, fatclap. Gelukkig zijn er al genoeg synths die je in je eentje kunt bespelen.
Oud 27 mei 2016, 17:36   #5
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

de twee potmeters zonder knopen is niet kindvriendelijk in gebruik

ik gooi het er maar even in

en booster symbool kan als piemel aanzien worden voor die kleine gasten eerder..
Oud 27 mei 2016, 18:30   #6
Modus Operandi
Regnat stultitia

Modus Operandi's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DatoDavid Bekijk bericht
Helemaal waar, fatclap. Gelukkig zijn er al genoeg synths die je in je eentje kunt bespelen.

Het kunnen er nooit genoeg zijn

Maar als deze synth automation ondersteunt kan je in je eentje eerst de ene kant bedienen terwijl je de MIDI signalen opneemt waarna je het bandje terugspoelt, de synth omdraait en vervolgens de andere kant bespeelt
Modus Operandi is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 18:47   #7
mcdjan007
Zo heet ik helemaal niet

mcdjan007's schermafbeelding

https://m.youtube.com/watch?v=9XMfKYVu_fg
mcdjan007 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 19:21   #8
Eurynom3
Vintage lid

Grappig idee maar daar blijft het denk ik ook bij. Jammer dat er tegenwoordig steeds meer 'onzin' synths komen.
Eurynom3 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 19:58   #9
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Eurynom3 Bekijk bericht
Grappig idee maar daar blijft het denk ik ook bij. Jammer dat er tegenwoordig steeds meer 'onzin' synths komen.
dit idee is uitstekend,maar voor een andere doelgroep,zinloze post op dit forum,tenzij personen die de kickstarter willen ondersteunen
Oud 27 mei 2016, 20:27   #10
Eurynom3
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
dit idee is uitstekend,maar voor een andere doelgroep,zinloze post op dit forum,tenzij personen die de kickstarter willen ondersteunen
Ja je hebt gelijk !
Eurynom3 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 20:38   #11
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Jeetje, wat zijn we toch een blije, positieve gemeenschap..

Goed concept. Leuk ook dat je met de graphics een beetje aangeeft wat er intern gebeurd.
Verder ben ik wel zo'n halve kluizenaar dus zit niet in je doelgroep.

Succes!
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 07:40   #12
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Vind het wel een gedurfd idee eigenlijk.

Zou misschien goed idee zijn om een ombouw setje te hebben zodat je ze ook makkelijk (los) naast elkaar kan gebruiken.

KBAF!
demian is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 08:58   #13
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Er zit geen geluid bij.
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 12:57   #14
PEPIJN46

PEPIJN46's schermafbeelding

grappig idee en heel cool dat jullie er al zo ver mee gekomen zijn, ik vind het een interessant ontwerp

ik vraag me wel af wat precies jullie doel is met het idee van met z'n tweeŽn synth parameters veranderen, doelen jullie meer op het sociale aspect (met z'n tweeŽn muziek maken is gezellig) of op het onvoorspelbare aspect (met z'n tweeŽn muziek maken heeft een uniek resultaat wat je in je eentje nooit zou hebben kunnen realiseren)? aangezien het waarschijnlijk een combinatie van beide is, is de vraag misschien eerder waar de prioriteit ligt

heb ook het idee dat het nog een beetje tussen twee doelgroepen in zit (synth fanatics en kids), mogelijk is het daardoor voor beide doelgroepen net niet satisfying genoeg. teenage engineering is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat een goede balans daartussen heeft weten te vinden. toch zullen er weinig kids zijn die het als speelgoed gebruiken, maar door de speelsheid voel je je waarschijnlijk (ik heb helaas geen producten van TE) wel weer een kind als je ze gebruikt, zonder dat het te kinderachtig aanvoelt. denk dat dat ook een goede insteek zou kunnen zijn voor jullie, mogelijk kun je daarna nog kijken naar hoe het ontwerp dan voor kinderen nog wat interessanter en begrijpelijker kan worden gemaakt.

in ieder geval nog veel succes ermee, ik zal het in de gaten houden
PEPIJN46 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 12:57   #15
AdDM
Tiroler Knie-schlempfer

AdDM's schermafbeelding

ik vraag me af hoe hij omgaat met een glas appelsap er overheen. Leuk idee, maar de prijs, amaj...

Kitlist: Je oma in een doosje..
AdDM is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 13:30   #16
man-T
weirdo

man-T's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door AdDM Bekijk bericht
ik vraag me af hoe hij omgaat met een glas appelsap er overheen. Leuk idee, maar de prijs, amaj...
Net als iedere andere synth waarschijnlijk.

Ik vind het wťl een leuk idee.
En ik denk dat er veel toepassingen voor zijn die je niet zo 1-2-3 bedenkt.
Maar in de lijn van verscheidene soorten muziektherapie bv is dit concept best goed volgens mij .
'onzin' vind ik het zeker niet.
Ik denk dat het juist mooi is dat er in Nederland dit soort dingen gemaakt worden.

Write a good song, and it won't matter what you record it with...
Write a bad song and it won't matter what you record it with.....

Mijn experimenteersels en nooit afgemaakte WIP's :
https://soundcloud.com/soundcrumbs
man-T is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 18:23   #17
Noiseflux
Zwarte Ruis

Noiseflux's schermafbeelding

Lijkt me een super leuk ding om af en toe een half uurtje mee te jammen, zeker met de sync opties.
Zeer jammer dat er geen optie in het ontwerp is meegenomen om de synth confortabel in je eentje te bedienen, maar aan de goede start te zien gaan ze 't wel redden!

God have mercy on your hipster soul.
Noiseflux is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 20:43   #18
dreamer
goedkope rommel

dreamer's schermafbeelding

Zeker grappig concept en leuk uitgevoerd. Edoch niks voor mijn setup denk ik

succes met de actie!
dreamer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2016, 21:35   #19
DatoDavid
Synthontwerper

@mcdjan007: die granular synthesizer voor twee is erg gaaf, vooral hoe die twee schermen en sliders samenwerken.

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
Ik kijk zelf graag op dit forum dus het leek me leuk om het hier met mede-synthfanaten over te hebben. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en hoe jullie denken dat het beter zou kunnen.

Oorspronkelijk geplaatst door demian Bekijk bericht
Vind het wel een gedurfd idee eigenlijk.

Zou misschien goed idee zijn om een ombouw setje te hebben zodat je ze ook makkelijk (los) naast elkaar kan gebruiken.
Een ombouwsetje wordt lastig aangezien het intern niet twee losse instrumenten zijn. Of bedoel je dat het ťťn brede synthesizer/sequencer wordt?

Oorspronkelijk geplaatst door PEPIJN46 Bekijk bericht
grappig idee en heel cool dat jullie er al zo ver mee gekomen zijn, ik vind het een interessant ontwerp

ik vraag me wel af wat precies jullie doel is met het idee van met z'n tweeŽn synth parameters veranderen, doelen jullie meer op het sociale aspect (met z'n tweeŽn muziek maken is gezellig) of op het onvoorspelbare aspect (met z'n tweeŽn muziek maken heeft een uniek resultaat wat je in je eentje nooit zou hebben kunnen realiseren)? aangezien het waarschijnlijk een combinatie van beide is, is de vraag misschien eerder waar de prioriteit ligt

heb ook het idee dat het nog een beetje tussen twee doelgroepen in zit (synth fanatics en kids), mogelijk is het daardoor voor beide doelgroepen net niet satisfying genoeg. teenage engineering is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat een goede balans daartussen heeft weten te vinden. toch zullen er weinig kids zijn die het als speelgoed gebruiken, maar door de speelsheid voel je je waarschijnlijk (ik heb helaas geen producten van TE) wel weer een kind als je ze gebruikt, zonder dat het te kinderachtig aanvoelt. denk dat dat ook een goede insteek zou kunnen zijn voor jullie, mogelijk kun je daarna nog kijken naar hoe het ontwerp dan voor kinderen nog wat interessanter en begrijpelijker kan worden gemaakt.

in ieder geval nog veel succes ermee, ik zal het in de gaten houden
De focus ligt vooral op het sociale aspect, maar we merken dat je met z'n tweeŽn ook anders speelt dan in je eentje. Met vier handen kun je nou eenmaal meer parameters tegelijk tweaken dan met twee.

We proberen inderdaad een brug te slaan tussen twee doelgroepen: synthfans en kinderen. We hebben al veel kinderen met het prototype laten jammen en er zijn er weinig die hem niet willen Volwassenen voelen zich weer een beetje kind. Is dat niet precies het gevoel dat we zoeken als we achter die lichtjes, geluidjes en knopjes van onze 'serieuze' synthesizers zitten?

Oorspronkelijk geplaatst door Noiseflux Bekijk bericht
Lijkt me een super leuk ding om af en toe een half uurtje mee te jammen, zeker met de sync opties.
Zeer jammer dat er geen optie in het ontwerp is meegenomen om de synth confortabel in je eentje te bedienen, maar aan de goede start te zien gaan ze 't wel redden!
Hij is ontworpen voor twee, maar in je eentje lukt ook hoor. De behuizing is niet zo steil dus je kunt prima de knoppen aan twee kanten bedienen.

Oorspronkelijk geplaatst door dreamer Bekijk bericht
[...]
succes met de actie!
Dank!

Samen jammen op de Dato DUO synthesizer voor twee. Nu op Kickstarter.
Oud 30 mei 2016, 07:46   #20
idm
Vintage lid

Heel tof idee . Dit is toch ook een perfecte manier om je wederhelft te introduceren in de wondere wereld der knopjes, lampjes, geluidjes, en kabeltjes, niet?
idm is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten