Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 21 maart 2017, 22:29   #61
olafmol
[EXPANSIONS]

olafmol's schermafbeelding

Ik vind het maar een raar verhaal van de "weduwe Curtis". In business wordt er weinig tot geen rekening gehouden met "respect", maar des te meer met wetgeving, IP en patenten. Als die verlopen zijn en er is geen actief patent op, kan je ermee aan de slag. Dat kan je vervelend vinden, maar het is niet anders.

[SPRING Collective recordlabel] || [EXPANSIONS DJ Collective]
www.springcollective.com || www.expansions.nl
olafmol is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 22:34   #62
olafmol
[EXPANSIONS]

ehhm...als je GROOT kan inkopen en produceren, en de hele keten in-house hebt, dan kan je echt de productie-kosten significant reduceren. Music group (aka behringer) is echt huge, en de enige manier om dat soort volumes met 3 jaar garantie erop zonder al te veel returns en QA issues te produceren is om je hele productieproces superstrak te hebben. Dat kost wat, maar levert ook weer op. Reken maar dat de kwaliteit van wat er uit die fabriek daar komt beter is dan wat er uit de handen van een gepensioneerde US boutique-bouwer komt (even los van design en component keuzes natuurlijk).

En dan de grote truuk: winstmarge. Boutiques als Moog, DSI etc doen aan low volume, high margin. Behanger doet aan high volume, low margin. Die vind het prima om een paar procent winst te draaien op een apparaatje, als ie er maar genoeg van verkoopt en de kwaliteit onder controle heeft en houdt.

En dat is ie nu dus aan het doen met de "analogue synth" markt: disrupten die handel. Kan je goed of slecht vinden, maar lees maar eens "innovators dilemma" en dan weet je dat het overal gebeurt en onvermijdelijk is.

Oorspronkelijk geplaatst door deathspell Bekijk bericht
Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld...

Bij Moog hebben ze productiekosten en die bestaan voornamelijk uit materiaal en de man- of vrouwuren die ze in zo'n apparaat stoppen. Daarnaast betaal je a) voor de merknaam en b) voor dingen zoals distributie, de productielocatie, de elektriciteit en de machines waarin ze hebben geïnvesteerd om bijvoorbeeld een Model D te maken. En daar komt nog bovenop de zogenoemde marge, de winst die ze op hun producten maken - voor aftrek van belastingen en dergelijke.

Nou is de merknaam van Behringer natuurlijk geen cent waard, dus dat scheelt al in de kosten. Maar wat betreft de rest geldt: als Behringer eenzelfde synthesizer voor 10% van de prijs op de markt kan brengen, moet er ergens op 'beknibbeld' worden. Ze hebben natuurlijk een groter productievolume, maar de effecten daarvan zijn geen 90%. Dan blijft er dus over a) de kwaliteit van het materiaal, b) de uurlonen, c) het productieproces, misschien zelfs d) de kwaliteit van de apparaten waarmee ze hun producten maken of e) al het hiervoor genoemde - kortom de kwaliteit.

Niets mis mee, afgezien van de eventuele ethische bezwaren, maar je komt dus - logischerwijs - uit op een kwalitatief minderwaardig product voor een veel lagere prijs. Als je dat prima vindt - veel bang-for-the-buck vs. een mindere product- en/of geluidskwaliteit - ga ervoor! Zo niet, dan mag je nog even doorsparen.

Ik behoor tot die laatste categorie en zal geen Behringer kopen, maar de keuze is er...

Oud 21 maart 2017, 22:54   #63
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door olafmol Bekijk bericht
(even los van design en component keuzes natuurlijk).
ok,leg dat eens uit zeg.
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 22:55   #64
deathspell
Vintage lid

@olafmol: Lagere marge wegens grotere afzet, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Ik blijf me afvragen of Behringer een dermate groot prijsverschil kan realiseren zonder aantoonbaar kwaliteitsverschil, maar inderdaad: goed punt!

the skyline was beautiful on fire
all twisted metal stretching upwards
everything washed in a thin orange haze
deathspell is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 23:01   #65
olafmol
[EXPANSIONS]

Oorspronkelijk geplaatst door deathspell Bekijk bericht
@olafmol: Lagere marge wegens grotere afzet, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Ik blijf me afvragen of Behringer een dermate groot prijsverschil kan realiseren zonder aantoonbaar kwaliteitsverschil, maar inderdaad: goed punt!
als je kijkt naar de DM12: met deze specs, wat had bv DSI, Acces, Roland of Elektron daarvoor gevraagd? Ik denk toch eerder tegen de 2k of meer. Korg en Arturia hebben de analoge markt al een stuk naar beneden getrokken, maar Behringer gaat nog wat lager.

Je hebt in principe 2 insteken: wat kan ik ervoor vragen? (en dan wordt marketing en je merknaam een heel belangrijk ding), of: wat is de winstmarge die ik wil hebben en hoe kan ik economies of scale optimaal inzetten.

Oud 21 maart 2017, 23:05   #66
olafmol
[EXPANSIONS]

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
ok,leg dat eens uit zeg.
nou je kunt bewuste shortcuts nemen in je ontwerp of de componenten die je inzet. Daar gaat geen QA aan helpen (bv hoe je rotaries wel of niet op de printplaat direct zitten, hoevaak een fader heen en weer kan etc.)

Maar buiten die "design factoren" ben ik er echt van overtuigd dat "de Chinezen" (en hiervoor de Japanners) hun QA op de productielijnen echt significant hoger hebben dan een boetiek-shop dat handmatig kan doen. Dat kan ook echt niet anders. Als je bv 100 stuks per week met de hand produceert, en er komen er per maand 10 terug met gebreken, dat is nog te organiseren. Maar als je dat zelfde level hebt en je poept er 100 per uur uit, dan wordt het een duur geintje met 3 jaar garantie.

Oud 22 maart 2017, 08:39   #67
synthmann
Vintage lid

synthmann's schermafbeelding

Ik vind het maar een raar verhaal van de "weduwe Curtis". In business wordt er weinig tot geen rekening gehouden met "respect", maar des te meer met wetgeving, IP en patenten. Als die verlopen zijn en er is geen actief patent op, kan je ermee aan de slag. Dat kan je vervelend vinden, maar het is niet anders.
Precies. We klagen toch ook niet als we voor amper twee euro en doos paracetamols kunnen kopen? Er zit geen patent op dus mag iedereen het maken. Ik ken niemand die liever het tienvoudige zou betalen voor een paracetamol die door de originele uitvinder in elkaar is gedraaid.

De originele uitvinder, zowel wat betreft de paracetamol als de curtis, hebben er middels patenten decennia het alleenrecht op gehad. Prima want zo hebben ze kosten van R&D ruim terug kunnen verdienen en er ook een fatsoenlijke boterham aan kunnen verdienen. Dat houdt echter terecht een keer op en dan krijg je concurrentie, en ja, dan moet je wel op je eigen benen kunnen staan en niet in je ene product zijn blijven hangen (dus innoveren en andere producten ontwikkelen), of je moet de decennia van alleenrecht goed hebben benut om de productie dusdanig te stroomlijnen dat je het zelf als goedkoopste kunt aanbieden.

Het alternatief is dat een doosje paracetamol 20 euro kost...
synthmann is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 09:42   #68
mossie23

Zoals ik het begrijp, is Behringer een aantal jaar geleden al begonnen met de plannen om de Curtis chips te clonen. Pas toen duidelijk werd dat Behringer dit aan het doen was, besloten de erven van Curtis zelf weer de chips te gaan produceren. Beetje laat volgens mij. Iedereen die de (vintage) synth markt de afgelopen jaren in de gaten heeft gehouden, kon zien dat er een markt was voor die chips. En dat de erven zeggen dat de clonen het niet halen bij de originele chips.... Behringer beweert dat de eerste lading binnenkort pas binnenkomt. Dus dat lijkt een beetje op het flutargument dat hier ook gebezigd wordt: Tis Behringer, dus tis kut.

Wat betreft het hele plan van der Uli: Bring it on. Als je bv. naar de vintage gitaarmarkt kijkt, dan zie je dat er van alle klassieke gitaren clonen zijn, soms zelfs door het bedrijf zelf (bv. Fender-Squier). Sommige neuzelaars willen per se een Amerikaanse Strat uit augustus '54. Prima. Anderen zijn tevreden met een goedkope knock-off die lekker speelt. Dat is soms even zoeken, maar ze zijn er zeker. Fijn om die keus te hebben, en daar hebben bedrijven als Roland en Korg het laten liggen volgens mij. Wat mij betreft is de huidige vintage synth markt in en in ziek. Teveel filmpjes van mensen die met witte handschoenen een Jupiter8 tweaken. Als Behringer in staat is om zijn apparaten 'De sound' te geven, dan gaan we interessante tijden tegemoet.

Laatst gewijzigd door mossie23; 22 maart 2017 om 10:03
mossie23 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 11:08   #69
CME
virtual environment eng.

https://www.facebook.com/groups/synthmemes/
CME is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 11:15   #70
Arv
-

Arv's schermafbeelding

nou je kunt bewuste shortcuts nemen in je ontwerp of de componenten die je inzet. Daar gaat geen QA aan helpen (bv hoe je rotaries wel of niet op de printplaat direct zitten, hoevaak een fader heen en weer kan etc.)

Maar buiten die "design factoren" ben ik er echt van overtuigd dat "de Chinezen" (en hiervoor de Japanners) hun QA op de productielijnen echt significant hoger hebben dan een boetiek-shop dat handmatig kan doen. Dat kan ook echt niet anders. Als je bv 100 stuks per week met de hand produceert, en er komen er per maand 10 terug met gebreken, dat is nog te organiseren. Maar als je dat zelfde level hebt en je poept er 100 per uur uit, dan wordt het een duur geintje met 3 jaar garantie.

Het is geen geheim dat in China een keurmerk of papieren die laten zien dat ze
keurig volgens de regels werken, niet zoveel waard zijn.
Je kunt er vanuit gaan dat hoe goedkoper ze daar produceren, hoe minder regels ECHT worden
opgevolgd. Dat er ergens een papiertje bij zit met "QC and QA approved", wil niet direct
zeggen dat het ook echt is gebeurd.

...en dus zitten in die batches van Behringer genoeg onderdelen die wellicht in de loop van de tijd kapot gaan of ruis gaan genereren.
Drie jaar garantie zegt geen ene reet.

-----------------------------------------------------------
hierklikkenvoorsoundcloudmuziekjesvoordeliefhebber
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 13:01   #71
idm
Vintage lid

Zucht... Apple produceert al jaaaaaren enorm goede producten in China.

Dat slappe China argument is echt enorm achterhaald. Het grote verschil is, dat jij voor je Apple een enorm grote marge afdraagt aan Apple en aan behringer een hele kleine marge. Even los van hoe het er in de fabrieken aan toe gaat...
idm is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 13:06   #72
Mark E.
Vintage lid

Mark E.'s schermafbeelding

Het is net wel van belang hoe het er in de fabriek aan toe gaat. Dat maakt juist het verschil tussen hoge kwaliteit apparatuur en apparatuur die bij wijze van spreken van ellende al uit elkaar valt.
Mark E. is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 13:25   #73
Wiseguy
Vintage lid

Wiseguy's schermafbeelding

Jammer zeg, ik wilde je net mijn OB-X, OB-8. OB-XA, TVS-1, FVS-1 en EVS-1 aanbieden
voor een appel en ei.

Meer dan praatjes zijn het (nog) niet.
De Deepmind ken ik niet, maar de rest wel en als ik daar vanuit ga, dan hebben de bezitters
van het echte spul niets te vrezen, niets in ze zin van nul komma nul.
Maar wat het ook is of wordt, het is sowieso een kansloze actie om andermans werk te jatten
of om deze hype op gang te brengen.
Voor mij persoonlijk is er ook meer dan alleen looks en sound, dit is/word gewoon nep, namaak.

oei, dat klinkt heel slecht voor die in vintage geinvesteerd hebben !

een clone obx met 3340,3320 en 3310 erin kan onmogelijk slechter klinken als een origineel
Klinkt heel spannend allemaal.

Tot nu steeds Oberheim vermeden om die reden juist ,dus dat is goed!
Wiseguy is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 13:34   #74
Wiseguy
Vintage lid

http://icdn-3.motor1.com/images/mgl/...le-quality.jpg
Oud 22 maart 2017, 13:43   #75
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door idm Bekijk bericht
Zucht... Apple produceert al jaaaaaren enorm goede producten in China.

Dat slappe China argument is echt enorm achterhaald. Het grote verschil is, dat jij voor je Apple een enorm grote marge afdraagt aan Apple en aan behringer een hele kleine marge. Even los van hoe het er in de fabrieken aan toe gaat...

Slap argument?

Denk je dan echt dat Behringer de spulletjes uit dezelfde fabriek als Apple die haalt? Ja?

China is nogal groot zoals je wellicht weet. Er zijn nogal wat aanbieders en die zijn niet
allemaal even goed.

Maar goed, blijf lekker in de illusie dat onderdelen die 0.00001ct kosten superdoeper kwaliteit zijn.....

hierklikkenvoorsoundcloudmuziekjesvoordeliefhebber
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 14:13   #76
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Mark E. Bekijk bericht
Het is net wel van belang hoe het er in de fabriek aan toe gaat. Dat maakt juist het verschil tussen hoge kwaliteit apparatuur en apparatuur die bij wijze van spreken van ellende al uit elkaar valt.
Voor assemblage dan,maar het blijft toch wel bij de kwaliteit van de componenten/materiaal dat iets niet gek begint te doen.
Oud 22 maart 2017, 14:26   #77
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Wiseguy Bekijk bericht
Jammer zeg, ik wilde je net mijn OB-X, OB-8. OB-XA, TVS-1, FVS-1 en EVS-1 aanbieden
voor een appel en ei.

Meer dan praatjes zijn het (nog) niet.
De Deepmind ken ik niet, maar de rest wel en als ik daar vanuit ga, dan hebben de bezitters
van het echte spul niets te vrezen, niets in ze zin van nul komma nul.
Maar wat het ook is of wordt, het is sowieso een kansloze actie om andermans werk te jatten
of om deze hype op gang te brengen.
Voor mij persoonlijk is er ook meer dan alleen looks en sound, dit is/word gewoon nep, namaak.

De 2,4 en 8v niet,obx ook niet,de rest wel ,nul,nul niet,maar investeren voor erna dikke winst uit te halen mag je aan je neus hangen,je bent eraan voor je moeite,hoge prijzen pakken zal in de toekomst niet meer makkelijk verlopen indien er polysynths komen met full curtis signaal pad,en dat hoeven geen clones te zijn,het gaat namelijk om de sound van die synths,en als je de curtis sound heb dan hoef je geen debiele bedragen meer betalen voor hetzelfde ouder en versleten,tenzij je enkel voor de look koopt.

Ik zie steeds meer OBXa's en OB-8's aangeboden worden die mooi blijven staan.

De hype zal automatish komen.

Met heel dat curtis clone gedoe mag je responce verwachten in de zin van een reissue van Prophets of Oberheims met heel de Curtis range erin.

Ik verneem vandaag dat ONCHiP nu Berhinger dreigt met de curtis range te clonen zij zelf de andere chips gaan produceren.

Dus die poly's met full Curtis komen er zeker aan,hetzij door Behringer DSI of andere..
Oud 22 maart 2017, 14:33   #78
Wiseguy
Vintage lid

De 2,4 en 8v niet,obx ook niet,de rest wel ,nul,nul niet,maar investeren voor erna dikke winst uit te halen mag je aan je neus hangen...
Heb je ooit van liefhebbers gehoord ? ik denk verder dat je jezelf prima beschrijft. wacht maar tot zijn Syrinx kloon uitkomt dat is namelijk een van de eerste en die schijnt beter te zijn dan de orginele
Oud 22 maart 2017, 14:42   #79
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Heb je ooit van liefhebbers gehoord ? ik denk verder dat je jezelf prima beschrijft. wacht maar tot zijn Syrinx kloon uitkomt dat is namelijk een van de eerste en die schijnt beter te zijn dan de orginele
Er is niets speciaal aan een Syrinx dat niet nagebouwd kan worden,als er een clone komt zal die dus zonder probleem idem klinken,zeker nu ze de 3340 al hebben

enkel de look zal anders zijn

Citaat:
Heb je ooit van liefhebbers gehoord ?
lefhebbers,ken ik,maar die zijn niet dom genoeg om exorbitante bedragen te betalen.
Oud 22 maart 2017, 15:14   #80
mossie23

Heb je ooit van liefhebbers gehoord ?
Een vriend van mij, die Intellijel runt, heeft wel eens T-shirts van zijn bedrijf gemaakt. De meest verkochte maat was volgens hem XXL...

Bij synth liefhebbers moet ik dan ook altijd denken aan van die kalende mannen van middelbare leeftijd, die, nadat ze in stilte de avondmaaltijd met moeder de vrouw hebben genuttigd, zachtjes zuchten: "ik ga nog even naar boven", om vervolgens hun lillende lichaam naar een schaars verlicht kamertje te zeulen en daar een paar uur al liefhebberend met hun vettige vingers doelloos aan vintage knoppen te draaien.
mossie23 is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten