Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 juni 2017, 11:15   #441
Leo
monkey on my back

Oorspronkelijk geplaatst door sunny pedaal Bekijk bericht
Hij is anders de voyager, niet slechter
Maar er is toch niks mis met een remake van eengoed instrument?
Sem, ms20, arp, fenderroads, gelukkig nu ook de minimoog.....
heel erg is het natuurlijk niet, maar 'niks mis mee' vind ik ook weer van niet.

het wijst sowieso op ideeŽn-armoede, net als in hollywood. en alle energie, geld en effort die in oude ideeŽn gaat zitten, kan niet meer in nieuwe worden gestoken.
aan de andere kant, blijkbaar is er een vraag waaraan met de nog rondslingerende oude exemplaren niet kan worden voldaan.

ik ken niet alle re-issues. de korg odyssey vond ik een geslaagd aftreksel van de odyssey. oud en nieuw zijn niet hetzelfde, maar het komt in de buurt en het prijskaartje maakt veel goed. (ik heb het dan over de module - minitoetsen waren ruk en de grote met toetsen is aan de prijs.)

de model d weet ik niet zo goed. aan de ene kant vind ik het namaken van die relatief dure oude kast wel leuk, het veel betere toetsenbord met wat andere extra's zijn gewoon een dikke plus, maar het geluid?
ik vond de vergelijking hier tussen oud en nieuw minder goed uitpakken dan bij de korg odyssey en daar gaat het toch vooral om. en het prijskaartje hielp ook al niet erg.
Leo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 12:44   #442
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Ik denk dat een boel mensen geen behoefte hebben aan "iets nieuws". Een auto blijft een vervoersmiddel op 4 wielen met een motor. Wat voor zooi er er bij verzinnen: voor mij is de meerwaarde ervan miniem. Geef mij maar een betrouwbare auto. De overdreven extraatjes mag je houden. Zelfde geldt voor een synth in mijn optiek. Jarre zegt dat synths ooit eens als klassieke instrumenten zullen worden beschouwd. Alleen op het moment dat je het apparaat voor het eerst "uitvindt" kun je niet voorstellen dat het al snel "af" is en dat je niet hoeft te blijven ontwikkelen.

Een analoge subtractieve synth bestaat uit twee oscillatoren (evt. een derde), een goed filter en een LFO. Liefst elk met hun eigen ADSR. Als je er voor je goede geld dan ook nog slide/portamento bij krijgt ben je spekkoper.

Iets "nieuws" vind ik FM synthese (vandaar dat iedereen nog steeds een DX7 wil). Of wavetable synthese. Of polyfonie.

Ik vind het juist raar dat men wel een gebruikte DX7 of een Minimoog wil kopen maar niet een gloednieuwe. Als je een purist bent en (net als een auto verzamelaar) gaat voor een zeer exact specifiek geluid, da's wat anders. Maar dat vind ik weigig creatief en na-apen. Ik denk dat Robert Moog het ook vreemd zou vinden als je met een andere synth dan de zijne geen mooie muziek kunt maken als dat apparaat ook 3 oscillatoern, een filter en ADS(R) knoppen heeft. Zolang een Minimoog alleen door de happy few te betalen is juig ik het toe dat er een betaalbaar alternatief is. Moog zelf heeft niet voor niets de Prodigy en de Micromoog gemaakt. Zonder de Moog Prodigy geen band die "The Prodigy" heet. Misschien ga ik een band oprichten die "Behringer" heet. Of "Das Uli Beat Masters".

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 16:13   #443
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Ken niet alle re-issues, de korg odyssey vond ik een geslaagd aftreksel van de arp odyssey. oud en nieuw zijn niet hetzelfde, maar het komt in de buurt en het prijskaartje maakt veel goed. (ik heb het dan over de module - minitoetsen waren ruk en de grote met toetsen is aan de prijs.)
Met model d weet ik niet zo goed. aan de ene kant vind ik het namaken van die relatief dure oude kast wel leuk, het veel betere toetsenbord met wat andere extra's zijn gewoon een dikke plus, maar het geluid?
ik vond de vergelijking hier tussen oud en nieuw minder goed uitpakken dan bij de korg odyssey en daar gaat het toch vooral om. en het prijskaartje hielp ook al niet erg.
Wat viel je tegen dan.
DigiLoog is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 16:14   #444
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door sunny pedaal Bekijk bericht
Er is toch niks mis met een remake van eengoed instrument?
Als hij net zo goed klinkt niet nee!
DigiLoog is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 17:09   #445
idm
Vintage lid

Als ie in de buurt komt en 10% kost van wat het origineel kost ook. In een volle productie gaat waarschijnlijk niemand het verschil horen en mensen die gewoon alleen de model D willen horen en aan de knoppen willen draaien (niets mis mee), die kopen toch wel een originele.
idm is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 17:34   #446
The Man Machine

Dat emuleren is best leuk maar over het algemeen niet zo interessant.

Als er iets nieuws komt gewoon luisteren of het goed klinkt, al lijkt het nergens op het gaat niet om wat een synth probeert te zijn.

Van alle "remakes" vind ik de VP-03 nog de meest overtuigende.

Mijn Jupiter 50 klinkt ook erg goed al probeert deze weer filters na te doen van verschillende merken.

De D klinkt op zich leuk en $399 volgens Sonicstate is een zacht prijsje.

Toch vind ik mijn Mother 32 veel meer een Moog sound hebben dan de D.

Tevens wanneer je de modulaire kant op gaat lijkt me drie M32 ook een betere keus.
The Man Machine is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 19:55   #447
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door idm Bekijk bericht
Als ie in de buurt komt en 10% kost van wat het origineel kost ook. In een volle productie gaat waarschijnlijk niemand het verschil horen en mensen die gewoon alleen de model D willen horen en aan de knoppen willen draaien (niets mis mee), die kopen toch wel een originele.
ls hij op 10% in de buurt komt dan neemt men een vst of een app die 95% in de buurt komt voor 50% van de prijs van een model D

Oorspronkelijk geplaatst door DRť
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 21:11   #448
The Man Machine

Daarom klinkt meuk ook als meuk.
The Man Machine is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2017, 21:38   #449
idm
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door DRe Bekijk bericht
ls hij op 10% in de buurt komt dan neemt men een vst of een app die 95% in de buurt komt voor 50% van de prijs van een model D
Eeeehhh.
idm is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2017, 11:37   #450
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Ik heb al eerder gezegd dat stel dat een model D nooit had bestaan en je geen referentie had gehad zodat je niet gaat vergelijken en deze van Behringer goed klinkt en bruikbaar is in je setup dan is het voor die prijs een heel mooi ding.
Zeker ook voor mensen die een model D nooit konden of wilden betalen, die zullen Uli dankbaar zijn.
Denk dat er best wat mensen deze in ieder geval gaan overwegen.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2017, 14:56   #451
dj_bomber
Analog @##0# (error)

dj_bomber's schermafbeelding

Eigenaardig is ook dat er niets (meer) over te vinden is op de behringer website, thomann biedt hem ook niet aan. Zou Moog dit toch niet zo heel erg leuk vinden misschien

https://soundcloud.com/dj_b0mber - Homies & Gear4life
Rambo gaat Rossen https://youtu.be/o4AyKVG-Igw?t=164
Rambo geremixt https://soundcloud.com/djcasketkrush...uction-records
Rambo gaat Re-mixen [under construction]
dj_bomber is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2017, 15:13   #452
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door dj_bomber Bekijk bericht
Eigenaardig is ook dat er niets (meer) over te vinden is op de behringer website, thomann biedt hem ook niet aan. Zou Moog dit toch niet zo heel erg leuk vinden misschien
Eerder: vapourware en afgebluft door Roland met haar SE-02. Zie dit Synthforum topic. Als Uli Behringer het bijltje erbij neergooit nu is het zooooooooo'n lozer!

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2017, 17:01   #453
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Nou; hij zal echt niet het projekt stopzetten als je tot en met de chips zo'n moeite doet om de D te kopiŽren dat ie nu opeens met die synthesizer stopt.
Het zal eerder met het uitontwikkelen, opstarten v/d produktie en de kwaliteitscontrole te maken hebben vermoed ik.
Maar de timing van Roland zal 'm niet helemaal gelukkig uitkomen vermoed ik want mensen hebben nu wel meer te kiezen of je moet echt een regelrechte kloon willen natuurlijk.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2017, 09:05   #454
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

De chips? Welke chips?

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2017, 09:12   #455
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas 2000 Bekijk bericht
De chips? Welke chips?
Een moog klinkt pas als een moog als hij in elkaar gezet is door iemand met vettige paprikachipshanden
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2017, 09:13   #456
Nicolas 2000
Lidl

En het geeft het hout ook een mooie warme kleur.

Oud 23 juni 2017, 10:21   #457
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas 2000 Bekijk bericht
De chips? Welke chips?
In de Behringer zitten ze in ieder geval wel. Dus daarom is het hele verhaal dat de Moog designs en componenten 1:1 zijn overgenomen door Behringer, complete onzin. Er zullen geintegreerde SMD chips in zitten (net als alle andere nieuwe analoge synths die nu de markt overspoelen).

-----------------------------------------------------------
hierklikkenvoorsoundcloudmuziekjesvoordeliefhebber
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2017, 14:24   #458
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Arv Bekijk bericht
In de Behringer zitten ze in ieder geval wel. Dus daarom is het hele verhaal dat de Moog designs en componenten 1:1 zijn overgenomen door Behringer, complete onzin. Er zullen geintegreerde SMD chips in zitten (net als alle andere nieuwe analoge synths die nu de markt overspoelen).

How weet je dat er IC's in zitten? Heb je een plaatje van de binnenkant? Linkje?
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2017, 15:26   #459
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
How weet je dat er IC's in zitten? Heb je een plaatje van de binnenkant? Linkje?
Hier zie je duidelijk chipjes (smd) die de kenners wellicht wel kunnen herkennen.
Allemaal integrated.. Wat verwacht je anders? Zelfde zit in de andere analoge cheape bakjes.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  behringer.jpg‎
Bekeken: 34
Grootte:  64,0 KB
ID: 116417  

hierklikkenvoorsoundcloudmuziekjesvoordeliefhebber
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2017, 15:49   #460
Nicolas 2000
Lidl

Die PCB is niet bestukt op wat klein grut (weerstanden en condensatoren in SMD formaat) na...

Anyway, er zitten IC's op voor het MIDI gedeelte maar verder enkel opamps. Uli zevert wel vaker (de discrete Deepmind zit tsjokvol voice chips) maar zijn Model D is wel zo discreet als de Moog re-issue opgebouwd wat het niet-MIDI gedeelte betreft. Zijn componenten zijn natuurlijk niet "identiek" alleen al omdat hij voor SMD gaat terwijl Moog nog thru-hole is.

Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten