Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 19 oktober 2016, 16:22   #21
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Die overlay is wel erg goor trouwens. Wat een kleuren.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 16:53   #22
AdDM
Tiroler Knie-schlempfer

AdDM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DRe Bekijk bericht
Ben je een geitje geworden?
Altijd al geweest

Kitlist: Je oma in een doosje..
AdDM is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 17:05   #23
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

hehe

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 20:50   #24
levka
Tevreden lid

levka's schermafbeelding

Mischien een domme vraag, maar het lukt me niet om deze 15 min clip helemaal uit te zingen;
Wordt dit OS ook compatible met de MKS-70 ?

Als je niets te zeggen hebt, doe het dan niet hier ...
levka is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2016, 13:03   #25
fourier
fft

fourier's schermafbeelding

Denk het niet maar daar was toch al iets voor heb ik ergens gelezen.

---FOURIER---

Stuff te koop
fourier is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2016, 13:05   #26
fourier
fft

fourier's schermafbeelding

Er blijkt een modulatie matrix in te zitten hoor ik hem net zeggen in het filmpje. Klinkt wel interessant.

---FOURIER---

Stuff te koop
fourier is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2016, 08:18   #27
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door vinnieq Bekijk bericht
Dat laatste lijkt me onzin, ligt er maar aan hoeveel instructies je'm geeft. Ik denk dat een i7 iets sneller een ADSR curve heeft uitgerekend dan een Z80. En dan kun je er nog een video naast renderen ook. Iets waar de Z80 toch problemen met prioriteiten mee krigt.
Latency of kloksnelheid?
Er gaat natuurlijk geen i7 in deze upgrade. De architectuur staat vast. In een p600 upgrade gaat 'maar' een 16mhz chip. En dan komen er ook nog allemaal functies bij, die de cpu allemaal extra moet afhandelen zodra een noot wordt aangeslagen.

En video renderen is een heel ander proces. Daar Is latency veel minder van belang omdat het niet realtime is.

Ghetto Love !

Laatst gewijzigd door MadR; 21 oktober 2016 om 08:53
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2016, 08:37   #28
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
idd,jij weet waar over je spreekt.
Het is zeker inzichtelijk maar maakt dat een mooiere/snellere envelope? En in verhouding tot wat is die mooier/sneller? Of blijft het marginaal omdat je eigenlijk maar iets sneller gaat. En met sneller bedoel ik ook de attack curve. Hoe sneller de cpu hoe mooier de curve maar toch hoor ik dat niet heel erg als ik naar p6 kijk. En daar zit een veel snellere cpu in dan in de p600 upgrade.

Ghetto Love !
Oud 21 oktober 2016, 08:52   #29
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
Analoge envelopes klinken ook beter omdat ze een mooiere vorm hebben. Daarom klinkt een kick uit een SH-101 beter dan die uit Juno 106, omdat de 106 qua vorm van het pitch verloop ook gewoon niet lekker klinkt. Pak je een Alpha Juno dan heeft die één bepaald deel in de envelope wat exponentieel verloopt en als je dié gebruikt voor je pitch sweep dan heeft hij ineens wel een beter (maar nog geen 101) gevoel.

Als je een moderne synth op lineaire ("digitale") envelopes laat staan zijn ze ook minder percussief (en voelen dus minder snappy) dan als je ze op exponentieel zet (mits je die optie hebt op een moderne analoge bak).

De vraag is natuurlijk hoe snel de D/A uit 1983 die envelope vervolgens om kan zetten en met hoeveel detail.
Juist! Maar exponentieel op een moderne 'analoge' bak klinkt dus gewoon minder. Hoe snel je cpu ook is. In een p6 zit gewoon een recente en veel snellere cpu. En veel betere D/A's.

Heb hier thuis ook zo'n mono synth met digitale envelopes. Als ik die ooit zou upgraden dan zou dat het enige zijn wat ik zou vervangen.

Ghetto Love !
Oud 21 oktober 2016, 13:25   #30
bikkel
Everything is on the One

Ik durf het niet goed te zeggen MadR. Er komt een moment dat je een digitale opname maakt op hoge resolutie van een analoge envelope dat die net zo goed klinkt als de echte analoge, zeker als je het eindresultaat ook weer opneemt op de zelfde hoge digitale resolutie. Een MiniMoog klinkt nou eenmaal ook fantastisch als je een goede opname er van terugluistert.

Ik heb het idee dat de envelope iets sneller is op de voorbeelden maar het is een kut opname met veel gelul er tussendoor. En zoals ik al zei: een Alpha Juno heeft al best strakke digitale envelopes, dus het hoeft helemaal niet zo modern te zijn.
Oud 25 oktober 2016, 19:28   #31
Yoonchi
Synth Dork

Yoonchi's schermafbeelding

De vraag is natuurlijk hoe snel de D/A uit 1983 die envelope vervolgens om kan zetten en met hoeveel detail.
Ik heb de service notes van een JX-8P voor me snuffert. Volgens een blokschema daaruit wordt een 8051 microcontroller gebruikt om uit het geheugen de waarden te lezen en dan via een DAC naar de VCO/VCF/VCA te sturen via een demultiplexer. Nou kan die demultiplexer uit 1983 traag zijn maar die controllers waren en zijn nog steeds snel genoeg voor een envelope die in de milliseconden opereert.
Ik denk dat het probleem met deze bakken eerder komt door te trage geheugens/buffers die niet de snelheid van de micro-controller kunnen bijbenen.

Citaat van Formant: liever een traporgel dan een bart smit exploitatie van roland
Yoonchi is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 08:17   #32
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ik durf het niet goed te zeggen MadR. Er komt een moment dat je een digitale opname maakt op hoge resolutie van een analoge envelope dat die net zo goed klinkt als de echte analoge, zeker als je het eindresultaat ook weer opneemt op de zelfde hoge digitale resolutie. Een MiniMoog klinkt nou eenmaal ook fantastisch als je een goede opname er van terugluistert.

Ik heb het idee dat de envelope iets sneller is op de voorbeelden maar het is een kut opname met veel gelul er tussendoor. En zoals ik al zei: een Alpha Juno heeft al best strakke digitale envelopes, dus het hoeft helemaal niet zo modern te zijn.
Ik snap je cpu snelheid theorie maar waar ligt dat punt dan? Want blijkbaar zijn we er nog niet. Want ik hoor nog steeds verschil hoe een nieuwe digitale open en dicht klapt tov een echte analoge envelope.

En een opname van een mini aanhalen is appels met peren vergelijken. Het kan nog steeds zijn dat de resolutie/snelheid van een mini in stuursignalen sneller is dan wat de digitale bron kan detecteren en je toch dat fantastische geluid hebt opgenomen.

En ja heeft een alpha compleet digitale envelopes? Ik kan er niks over vinden.

Snelle envelopes zorgen ervoor dat je een echt punch krijgt. Kan je ook dikke kicks uit een alpha juno krijgen?

Ghetto Love !
Oud 26 oktober 2016, 08:25   #33
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Ik vind dit toch wel een beetje esoterisch gezwam als ik heel eerlijk mag zijn. De resolutie en samplerate waarop moderne digitale sound engines draaien liggen een stuk hoger dan mensen met hun slechte gehoor kunnen onderscheiden dus ik denk echt dat je het verschil meer tussen je oren dan met je oren hoort. Voor stuursignalen geldt dit des te meer omdat het omzetten van een paar bitjes voor een moderne CPU natuurlijk helemaal een klusje van niets is. Karakter kan natuurlijk wel anders zijn, maar met snelheid/respons heeft het m.i. niets te maken.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 08:34   #34
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Ik snap je cpu snelheid theorie maar waar ligt dat punt dan? Want blijkbaar zijn we er nog niet. Want ik hoor nog steeds verschil hoe een nieuwe digitale open en dicht klapt tov een echte analoge envelope.
Een Moog Source wordt ook gewoon aangestuurd door een Z80.. superpuncy en doet niks onder voor een MiniMoog.. volgens iemand die beiden heeft (gehad) klinkt de Source zelfs nog strakker/puntiger..
MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 13:17   #35
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Ik vind dit toch wel een beetje esoterisch gezwam als ik heel eerlijk mag zijn. De resolutie en samplerate waarop moderne digitale sound engines draaien liggen een stuk hoger dan mensen met hun slechte gehoor kunnen onderscheiden dus ik denk echt dat je het verschil meer tussen je oren dan met je oren hoort. Voor stuursignalen geldt dit des te meer omdat het omzetten van een paar bitjes voor een moderne CPU natuurlijk helemaal een klusje van niets is. Karakter kan natuurlijk wel anders zijn, maar met snelheid/respons heeft het m.i. niets te maken.
Tja een digitale mixer op 32 bit verzuipt ook tov een analoge tafel. Algemeen bekend bij protools als je relatief veel sporen gebruikt.

Of een kick uit een 101 krijgen. Lukt je gewoon niet met een p6 of welke bak ook met digitale envelopes.

Heeft niks met esoterisch te maken. En zit allesbehalve tussen de oren.

Ghetto Love !
Oud 26 oktober 2016, 13:24   #36
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
Een Moog Source wordt ook gewoon aangestuurd door een Z80.. superpuncy en doet niks onder voor een MiniMoog.. volgens iemand die beiden heeft (gehad) klinkt de Source zelfs nog strakker/puntiger..
Een source heeft analoge envelopes.

Ghetto Love !
Oud 26 oktober 2016, 14:06   #37
bikkel
Everything is on the One

Of een kick uit een 101 krijgen. Lukt je gewoon niet met een p6 of welke bak ook met digitale envelopes.

Heeft niks met esoterisch te maken. En zit allesbehalve tussen de oren.
Hmm, ik zou daar over wel eens een versus willen horen tussen de échte 101 en de System-1 101. Gevoelsmatig zeg ik dat de System-1 ontzettend dichtbij komt, al baseer ik dat meer op de kwaliteit van de oscillator / filter emulatie.
Oud 26 oktober 2016, 16:20   #38
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Hmm, ik zou daar over wel eens een versus willen horen tussen de échte 101 en de System-1 101. Gevoelsmatig zeg ik dat de System-1 ontzettend dichtbij komt, al baseer ik dat meer op de kwaliteit van de oscillator / filter emulatie.
Ik moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben. Maar ik vraag mij af of dat filter zelf kan oscilleren.

Ghetto Love !
Oud 26 oktober 2016, 17:40   #39
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Een source heeft analoge envelopes.
Hmm.. Het zou kunnen hoor, dat de Z80 alleen de aansturing doet (zoals in een JP8 of Memory Moog). Dacht altijd dat de VCA's en filter in de Source aangestuurd door de Z80 zoals in een Prophet 600..

Laatst gewijzigd door MacGyverGear; 26 oktober 2016 om 18:01
MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2016, 08:04   #40
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
Hmm.. Het zou kunnen hoor, dat de Z80 alleen de aansturing doet (zoals in een JP8 of Memory Moog). Dacht altijd dat de VCA's en filter in de Source aangestuurd door de Z80 zoals in een Prophet 600..
Er zijn ook nog een keer verschillende digitale envelopes. Het hangt allemaal af van architectuur. Er zijn namelijk best snelle digitale envelopes. Maar niet de p600 en de jx8p.

Het kan zelfs zo zijn dat oude digitale envelopes sneller zijn dan de nieuwe die op standaard cpu's lopen. En dat heeft te maken met het ontwerp van nieuwe cpu's. Normale pc cpu's zijn helemaal niet gebouwd om super strak te timen tussen input en outputs. En je zal ze ook nooit vinden in super precieze meetaparatuur waar timing super belangrijk is. Althans in het meetgedeelte.

Er is niet voor niks vaak gezeik met timing op daw's. Terwijl een antieke atari 1040 wel gewoon heel strak is. En dat heeft alles te maken met het ontwerp.

En het is natuurlijk een kostenplaatje. 12 analoge envelopes zijn gewoon erg duur. En mensen zoals van naphoven horen toch geen verschil. Dus ik snap prima wrm p6 geen analoge envelopes heeft. Vermoedelijk zou die dan 2 keer zo duur zijn. En dat prijs je jezelf helemaal uit de retro analoog markt.

Ghetto Love !
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten