Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18 oktober 2016, 19:01   #1
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

New Kiwi 8P van KIWI met snellere env.
van de oude Roland JX8p

Wat vinden wij hier van?
Is dit wat ....

Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kiwi 8p.jpg‎
Bekeken: 22
Grootte:  37,1 KB
ID: 111844  

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 19:09   #2
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Nais Die snellere envelopes hoor ik alleen nog niet echt terug..

btw.. ik zie em er hier nog niet echt tussen staan.
MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 19:16   #3
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Irritante lui, demo zegt me niet zo veel verder.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 19:27   #4
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

an de 106 is ook een kiwi erg cool

https://youtu.be/0dMADa49C6Q?t=39s

omg wat een bass hehe

Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
Oud 18 oktober 2016, 19:51   #5
knutsel
so what this button do?

knutsel's schermafbeelding

Het is naar mijn weten nog steeds in ontwikkeling. Officieel nog niets van Kiwi. Die Syntegrator heeft wel weer nauwe banden met Kiwi technics. Overigens heeft de video inderdaad een hoog "Telsell" gehalte, dus ben het wel eens met Von Naphoven
knutsel is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 20:20   #6
Digimod
Really cool stuff

Digimod's schermafbeelding

Ik vind het nogal een ruisbak samen met de JX-10, ik ben er nooit warm van geworden zijn daarom
weer snel de deur uitgegaan.
Digimod is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 22:38   #7
Emanuel23

Emanuel23's schermafbeelding

Klank van de J8X heeft me nooit ingenomen; vrij koud en steriel. Wel een knappe visuele upgrade.
Die Kiwi106 ziet er ook fantastisch uit.
Emanuel23 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 23:19   #8
AdDM
Tiroler Knie-schlempfer

AdDM's schermafbeelding

Ik zeg meh.

Kitlist: Je oma in een doosje..
AdDM is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2016, 23:23   #9
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door AdDM Bekijk bericht
Ik zeg meh.
Ben je een geitje geworden?

Oud 19 oktober 2016, 07:03   #10
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Dat van die envelopes is natuurlijk een beetje onzin. Der zit een snelle cpu in maar dat maakt hem niet echt sneller. De sloomheid zit in het ontwerp van de architectuur. Een snellere cpu is daarom ook iets marginaals als het over envelope snelheid gaat. Luister maar naar een p600 met cpu upgrade. Zo goed als geen verschil. En dat zal je ook gewoon uit de nieuwe en oude waarde van envolopes kunnen halen waarbij je ziet dat het geen echt significant verschil oplevert.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 09:07   #11
vinnieq
Lidl

vinnieq's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
. De sloomheid zit in het ontwerp van de architectuur. .
Leg eens uit? Slome attack omdat het ontwerp van de schakeling en de waarden van de gebruikte componenten niet optimal zijn? Of wordt de VCA direct door een slome processor aangestuurd? Ik dacht het laatste. Dan zou een snellere CPU wel zin hebben.

Overigens vind ik het prachtige bakken hoor, de 8P, 10 en MKS70, mooie pads, belletjes en bassen. En een beetje ruis, nou en?
vinnieq is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 09:27   #12
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Dat van die envelopes is natuurlijk een beetje onzin. Der zit een snelle cpu in maar dat maakt hem niet echt sneller. De sloomheid zit in het ontwerp van de architectuur. Een snellere cpu is daarom ook iets marginaals als het over envelope snelheid gaat. Luister maar naar een p600 met cpu upgrade. Zo goed als geen verschil. En dat zal je ook gewoon uit de nieuwe en oude waarde van envolopes kunnen halen waarbij je ziet dat het geen echt significant verschil oplevert.
Ehm,dat hoor ik duidelijk wel dat de envelopes wel sneller gaan,mijn andere niet geupdate P600 is dood maar ik zal zeker eens vergelijken zodra het kan
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 09:36   #13
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door vinnieq Bekijk bericht
Leg eens uit? Slome attack omdat het ontwerp van de schakeling en de waarden van de gebruikte componenten niet optimal zijn? Of wordt de VCA direct door een slome processor aangestuurd? Ik dacht het laatste. Dan zou een snellere CPU wel zin hebben.

Overigens vind ik het prachtige bakken hoor, de 8P, 10 en MKS70, mooie pads, belletjes en bassen. En een beetje ruis, nou en?
Luister maar naar een p6. Zijn dat snelle envelopes? Nee niet echt. Probleem van cpu's die direct aansturen blijft latency. En vaak is hoe sneller de chip, hoe meer taken die moet uitvoeren.

Ghetto Love !
Oud 19 oktober 2016, 09:40   #14
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
Ehm,dat hoor ik duidelijk wel dat de envelopes wel sneller gaan,mijn andere niet geupdate P600 is dood maar ik zal zeker eens vergelijken zodra het kan
Ik hoorde niet heel veel verschil als ik verschillende filmpjes ab-den. En dan nog heb je te maken met een soort van placebo/wishfull thinking effect. Je hersen willen heel graag een verschil horen.

Maar ik zou graag cijfers zien. En dat dan vergelijken met een 101 bijv.

Ab luister tests waar allebei de versies naast elkaar staan wil ik zeker wel horen verder.

Ghetto Love !
Oud 19 oktober 2016, 09:49   #15
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

De prophet 600 is echt wel een andere synth geworden sinds die upgrade. Wat er vooral veranderd is, is dat er minder attack in zit. Nog steeds wel 'n beetje, maar het klinkt strakker. En hij kan een stuk meer 'spikey' klinken. En van latency kun je haast niet spreken, maar er zit nog steeds wel een minimale hoeveelheid attack in het geluid.

Het is door PWM ook aleens uitgelegd. Je kunt niet zomaar midden in een golfvorm een VCA openzetten.. dan krijg je gekraak / geplop.
Net als een stukje audio op een willekeurig punt doorknippen je moet er altijd een minimale fade op zetten om die 'tik' weg te werken.
Bij een Walfdorf Microwave hoor je ook zo'n kraakje met de attack helemaal dicht. Het valt minder op bij een golfvorm met meer boventonen.. maar als je 'n sinus hebt bv klinkt het niet erg fijn.

Ik vraag me bij die upgrade van Kiwi wel een beetje af of het ook werkelijk zo'n succes gaat worden. Die upgrade voor de P600 was met een beetje soldeerwerk en n paar tientjes materiaal goed te doen (en natuurlijk de eeuwige roem aan Gli-gli) .. maar voor de Jx8p zal het wel stukken meer zijn dan wat de synth nu gemiddeld opbrengt.
MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 09:51   #16
vinnieq
Lidl

vinnieq's schermafbeelding

Luister maar naar een p6. Zijn dat snelle envelopes? Nee niet echt. Probleem van cpu's die direct aansturen blijft latency. En vaak is hoe sneller de chip, hoe meer taken die moet uitvoeren.
Dat laatste lijkt me onzin, ligt er maar aan hoeveel instructies je'm geeft. Ik denk dat een i7 iets sneller een ADSR curve heeft uitgerekend dan een Z80. En dan kun je er nog een video naast renderen ook. Iets waar de Z80 toch problemen met prioriteiten mee krigt.
Latency of kloksnelheid?
vinnieq is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 12:39   #17
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Analoge envelopes klinken ook beter omdat ze een mooiere vorm hebben. Daarom klinkt een kick uit een SH-101 beter dan die uit Juno 106, omdat de 106 qua vorm van het pitch verloop ook gewoon niet lekker klinkt. Pak je een Alpha Juno dan heeft die één bepaald deel in de envelope wat exponentieel verloopt en als je dié gebruikt voor je pitch sweep dan heeft hij ineens wel een beter (maar nog geen 101) gevoel.

Als je een moderne synth op lineaire ("digitale") envelopes laat staan zijn ze ook minder percussief (en voelen dus minder snappy) dan als je ze op exponentieel zet (mits je die optie hebt op een moderne analoge bak).

Citaat:
Ik denk dat een i7 iets sneller een ADSR curve heeft uitgerekend dan een Z80.
De vraag is natuurlijk hoe snel de D/A uit 1983 die envelope vervolgens om kan zetten en met hoeveel detail.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 14:02   #18
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
De prophet 600 is echt wel een andere synth geworden sinds die upgrade. Wat er vooral veranderd is, is dat er minder attack in zit. Nog steeds wel 'n beetje, maar het klinkt strakker. En hij kan een stuk meer 'spikey' klinken. En van latency kun je haast niet spreken, maar er zit nog steeds wel een minimale hoeveelheid attack in het geluid.
idd,jij weet waar over je spreekt.
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 14:05   #19
JurgeN
Stof verwijderen

JurgeN's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door knutsel Bekijk bericht
Het is naar mijn weten nog steeds in ontwikkeling. Officieel nog niets van Kiwi. Die Syntegrator heeft wel weer nauwe banden met Kiwi technics. Overigens heeft de video inderdaad een hoog "Telsell" gehalte, dus ben het wel eens met Von Naphoven
Ze hebben daar wel meer last van. Een vorige demo van de editor voor de Kiwi-106 werd heel veel gepraat, maar barre weinig informatie gegeven.

Ook hier hoor ik weinig inhoudelijke informatie anders dan een nieuwe CPU en een overlay voor de knoppen.

@MadR: Het Kiwi-106 board vervangt de CPU die de Juno aanstuurt. Daar zijn wel een aantal functies bijgekomen, maar (denk ik) niet zoveel dat de CPU dat niet meer kan behappen, dus de latency zal wel meevallen (eerder te verwaarlozen). Ik vermoed dat dit met de JX niet veel anders zal zijn. Alleen de CPU zal vervangen zijn, de rest van de electronica zal gelijk blijven.
Het is de vraag wat de envelope aanstuurt: is het de CPU of toch een andere chip?

Zoals ook in het filmpje wordt aangegeven is dit een alfa versie, dus nog steeds in ontwikkeling (en waarschijnlijk ook de reden dat op de site nog niets te zien is.

JurgeN

Gear list: Eindelijk afgestofd en opgesteld. Nu alleen nog aansluiten (en een computer er aan (maar welke), ander mengpaneel, een goede stoel, een paar luidsprekerboxen, de rest van de kamer opruimen, en...en...en. )
JurgeN is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2016, 15:43   #20
KSUS
The Syncopath

KSUS's schermafbeelding

Ha, het is zeer duidelijk te horen! [edit] Ook een ARP? Ik moet dit hebben!

The only time you should ever look back, is to see how far you've come.
KSUS is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten