Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 juni 2017, 13:42   #21
fourier
fft

fourier's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door JWO Bekijk bericht
Gaaf! ..dank voor de correctie, heb statement nader gespecificeerd en elektrisch toegevoegd...groet JWO
Helaas....Huygens Fokker heeft zowel een 19-toons elektrisch als 31-toons elektrische gitaar....en die bestaan al heel wat jaartjes

http://www.huygens-fokker.org/ensemblescala.html

Er wordt binnenkort een nieuwe gebouwd voor het ensemble SCALA.

---FOURIER---

Stuff te koop
fourier is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 14:09   #22
MarsMusica
Vintage lid

Er zit ook een groot werelds verschil tussen een gitaar waarop het volledige
31 toons systeem is geïmplementeerd om het uitvoeren van bepaalde complexe
muziek mee mogelijk te maken,

of een aangepaste Fender met extra frets (sas befretting?) die voornamelijk bedoeld is
om bepaalde exotische toonladders en muziek te kunnen spelen!

het laatste heeft gigantisch sterk mijn voorkeur want ik krijg altijd een prettig en heel apart gevoel van binnen als ik die arabische klanken hoor,,,
en dat gevoel is spoorloos als sneeuw voor de zon verdwenen bij het horen van 31 toons muziek

mvg,

Ali Bahbah

Earlist: Left, Right
MarsMusica is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 14:29   #23
fourier
fft

Goh....waar luister jij dan altijd naar een 31toons gitaar? Ik weet toevallig dat er niet veel in de wereld bestaan....laat staan in Nederland.

---FOURIER---

Stuff te koop
Oud 16 juni 2017, 15:48   #24
MarsMusica
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door fourier Bekijk bericht
Goh....waar luister jij dan altijd naar een 31toons gitaar? Ik weet toevallig dat er niet veel in de wereld bestaan....laat staan in Nederland.
ik heb het over het verschil tussen een gitaar speciaal geprepareerd voor exotische muziek of een gitaar voor 31 toons systeem, thats all
verder maakt het ook niet uit of het nu over gitaar gaat of over een ander instrument, het doel en eindklank is verschillend / anders, daar doel ik op,,,:
31 toons muziek of Arabische klank muziek

het enige wat ik interessant vind aan het 31 toonssysteem is dat ons 12 toons systeem een compromis is qua stemming en dat je een en ander zou kunnen opheffen van dat compromis m b v het 31 toonssysteem, maar dan nog,, het 12 toons systeem voldoet hartstikke goed in de meeste muziek en veel instrumenten kunnen tonen buigen en instrumenten zijn tov elkaar en zichzelf flexibel qua pitch en tuning,, daar kan ik wel mee leven!

er zijn denk ik niet veel 31 toons gitaren op deze wereld omdat het duidelijk geen instrument is om standaard muziek mee te maken maar genoeg te vinden op youtube, zoals deze mijlpaal in de muziek:

:-)

Oud 16 juni 2017, 16:38   #25
MarsMusica
Vintage lid

een gitaar is per definitie niet te stemmen,,niet well tempered of wat dan ook
altijd vals en een groot compromis qua stemming

dus instant 31 toons (of iets dergelijks) klanken!

Oud 16 juni 2017, 18:50   #26
fourier
fft

Het 31 toons systeem is bedacht om te kunnen moduleren binnen de middentoonstemming zodat bepaalde intervallen altijd rein zijn. Tegenwoordig gebruikt men deze stemming niet meer behalve in klassieke muziek (Renaissance en Barok) en modern klassieke muziek.

Wbt het feit dat veel instrumenten tonen kunnen buigen...dat beperkt je wel in wat je dan kunt spelen/schrijven qua snelheid omdat het voor musici erg moeilijk is om bepaalde tonen (snel) te grijpen. Ik spreek uit ervaring

---FOURIER---

Stuff te koop
Oud 16 juni 2017, 19:53   #27
anami

Ibrahim Maalouf is geniaal met deze techniek!!

(Trompet/jazz/wereldmuziek)

anami is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 20:06   #28
MarsMusica
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door fourier Bekijk bericht
Het 31 toons systeem is bedacht om te kunnen moduleren binnen de middentoonstemming zodat bepaalde intervallen altijd rein zijn. Tegenwoordig gebruikt men deze stemming niet meer behalve in klassieke muziek (Renaissance en Barok) en modern klassieke muziek.

Wbt het feit dat veel instrumenten tonen kunnen buigen...dat beperkt je wel in wat je dan kunt spelen/schrijven qua snelheid omdat het voor musici erg moeilijk is om bepaalde tonen (snel) te grijpen. Ik spreek uit ervaring
ja, dat is allemaal te lezen op Wikipedia over 31 toon en middentoonstemmingen, voor een ieder die hier meer over wilt weten! (ik niet)

het is maar wat je wilt bereiken en hoe je wilt werken,,, ,, voor mij zijn 12 tonen meer dan genoeg om me te uiten op de manier die ik wil,, als iemand complexer te werk wilt gaan, reine intervallen, of wat dan ook, dan moet ie dat vooral doen ,,

met pitch benden en buigen van noten bedoel ik totaal iets anders dan waar jij het over hebt,,, ik zie het als bewuste en onbewuste expressie, soms ontstaan door controle en soms door toeval of ontstaande situaties,,, ik hou van dat toevals element en buig gewoon lekker mijn snaren of wiebel aan een pitchbend wheel,,,hoeveel 'cents' zal me een worst wezen,,en een systeem daar achter zoeken is aan mij niet besteed, ik ben wel helemaal klaar met die academische benadering van kunst,, ik wil graag leven voelen en dat doe ik met mn hart en niet met mijn kop

Laatst gewijzigd door MarsMusica; 16 juni 2017 om 20:31
Oud 16 juni 2017, 20:36   #29
fourier
fft

Oorspronkelijk geplaatst door MarsMusica Bekijk bericht
ja, dat is allemaal te lezen op Wikipedia over 31 toon en middentoonstemmingen, voor een ieder die hier meer over wilt weten! (ik niet)
Niet zo op je pikkie getrapt Marcel R. Ik had het niet van Wiki....We hebben de zelfde studie gedaan dus algemene kennis.,,maar enfin

BTW Persoonlijk vind ik dit het beste nummer van Ibrahim Maalouf. Hij gebruikt hier niet heel veel kwarttonen maar 't gaat om de muziek...niet waar?

---FOURIER---

Stuff te koop
Oud 16 juni 2017, 20:50   #30
MarsMusica
Vintage lid

zeer ontzettend flauw van je , Danny de Korrel, om zo te reageren,,

ben wel weer klaar hier

Oud 16 juni 2017, 21:17   #31
fourier
fft

Volgens mij was ik niet degene die hier begon maar goed...'t zal wel aan mij liggen

---FOURIER---

Stuff te koop
Oud 16 juni 2017, 21:29   #32
Dr van Lansberg
Trust me, I'm a
Moderator

Dr van Lansberg's schermafbeelding

Bericht door een moderator:
En weer graag terug on topic. Dank.

Nil Volentibus Arduum
Dr van Lansberg is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 23:15   #33
Woefje

Woefje's schermafbeelding

Turkse toonsysteem maakt gebruik van 1/9e tonen dus niet kwarttonen maar nog miniscule afstanden wat komma genoemd wordt. Hierboven kan je een improvisatievoorbeeld horen waarbij de grondtoon per modus wordt verlegt om verschillende intervalafstanden te kunnen bereiken

Laatst gewijzigd door Dr van Lansberg; 16 juni 2017 om 23:26 Reden: SC embed
Woefje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2017, 11:12   #34
JWO
JWO

3/4 toonsafstand
voor diegenen die meer willen weten over hoe kwarttonen in de Midden- oosterse en Noordafrikaanse muziek cultuur worden gebruikt...zie http://www.maqamworld.com

Eigenlijk is de term kwarttoon hier misleidend en wordt als interval op zich niet gebruikt, het gaat vooral om de 3/4 toons interval in maqams als rast, bayat en sikah.
JWO is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten