Daisy Seed synth

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Zijn er andere mensen hier aanwezig, die al eens met de Daisy Seed chip gewerkt hebben? Het is allemaal nieuw voor mij, en ga erg veel moeten bijleren, maar wil een soort van granular synth maken, icm een soort van microcosm hologram FX... Heb twee Daisy Seeds besteld, maar van programmeren geen kaas gegeten, dus ga veel moeten leren....

Groetjes,

Freakydile
 
Binnenkort kun je nog makkelijker vanuit plugdata je Daisy programmeren!


TqTlTW4.png
 
@dreamer ik ben wel ben wel benieuwd of er ooit grote patches op een Daisy kunnen gaan.
Die "Patch size Huge" melding op de screenshot zit me niet lekker.

Ik werk zelf al een paar jaar met Bela (www.bela.io).

Voordeel van zowel Bela als Daisy is dat je Pd (Pure Data, Plug Data) patches kan laden.
Ander voordeel is dat je je eigen patches en heel precies kan programmeren wat je wil.
En natuurlijk dat het stand alone is en je dus geen laptop nodig hebt eens de patch op de Daisy of Bela staat.

Nadeel van deze twee systeempjes is dat ze geen zwaardere patches kunnen draaien.
Ik zit constant tegen de limiet aan.
Hierdoor zit er veel tijdverlies in patches eenvoudiger maken, buffer size zoeken en patches optimaliseren.
Want de laptop waarmee je de patches maakt en test is natuurlijk vele malen krachtiger.

Bela vind ik gebruiksvriendelijker vanwege makkelijke tutorials en een goed ondersteund support forum.
Bela Pepper (8CV in en 8 CV out, 2 audio in en 2 audio out) in m'n synth en enkele losse Bela's voor andere stand alone installaties.
 
Die "Patch size Huge" melding op de screenshot zit me niet lekker.
Dit is vooral een simplificering. De chip heeft meerdere verschillende geheugens. De standaard flash is maar 128k en je bent sowieso al ruimte kwijt voor de libDaisy en Heavy libraries, maar je kunt ook de bootloader flashen en dan kun je naar SRAM en QSPIFLASH schrijven tot ~8Mb geheugen. Deze zijn elk op hun beurt weer iets langzamer. Je zou ook bijv. alleen je delay lines of sample tables naar grotere flash QSPI/SDRAM kunnen schrijven terwijl het programma op de snellere SRAM staat.

Zie ook libDaisy/doc/md/_a7_Getting-Started-Daisy-Bootloader.md at master · electro-smith/libDaisy

Nog genoeg optimalizaties mogelijk, maar voor nu heb ik met SRAM en QSPI ruim genoeg.
 
Voordeel van zowel Bela als Daisy is dat je Pd (Pure Data, Plug Data) patches kan laden.
Daisy laad niet de Pd patch, maar "transpileerd" naar C/C++ code (ala max/gen/rnbo). Voor Bela kun je ook de transpileer optie gebruiken, maar meestal draaien mensen toch een live pd process.
Je kunt met Heavy ook zelf geoptimaliseerde Pd externals maken.

Maar op de Daisy draait dus _geen_ Pd code, maar een Pd patch die is geconverteerd naar C voor op de STM32 chip.
 
Holy neuzel, de termen die hier reedsch in het rond vliegen doen me al licht in mijn broekje poepen...

Maar ik ga me niet laten afschrikken, en het met Pure Data in kleine stapjes proberen te "leren"...

Begrijp ik transpileren als omzetten en compilen naar C++?

Ik zou allereerst een "gedeelte" hebben, waar ik verschillende soorten "ruis" als sample kan selecteren (dit zal wslk van sd moeten komen", zoals
waterlopen, of wind, of snelweggeruis, enz... daar wil ik in eerste instantie de pitch, filter en het volume van kunnen regelen...

Daarnaast zou ik een sample die ik in realtime opneem, licht willen granuleren en er een delay / reverb over willen gooien, en deze sequencen.

Ik heb 2 Daisy Seeds, een raspberry en een 5-tal ISD1820 samplemoduletjes...

Dan natuulijk ook wat pots en een scherm enz erna... maar wil met bovenstaanden al eens experimenteren...
 
Ik heb al een tijdje een Daisy Seed en een Pacth-SM liggen. Vandaag de tijd genomen om een eerste test-patch te bouwen en alles zo in te richten dat ik makkelijk wat test-projectjes kan maken. Met een simpel hardware setupje: Seed + button + LED + twee potmeters + mono audio in & uit. (op dit boardje: Simple Fix synth DIY PCB Board)

Binnen een dag met C++ en de Daisy libraries en wat snuffelen in de voorbeelden een simpele looper gemaakt:
- Knop inhouden = opnemen (LED = aan)
- Knop loslaten = afspelen (LED = uit). Loop lengte wordt bepaald op moment van knop loslaten.
- Pot 1 = speed (ingesteld tot max 8x, maar kan zonder problemen nog sneller). Snelheid kan ook 'negatief' worden, dat speelt de loop in reverse (en snelheid ook traploos instelbaar)
- Pot 2 = looplengte (inkorten tov normale lengte)

Nu al zin in volgende test - projectjes. En daarna hoop ik genoeg ervaring te hebben voor de volgende serieuzere modules:
- Delay/Looper/Reverb - losjes gebaseerd op MakeNoise Mimeophone, maar dan iig met mogelijk tot FX in de feedback loop (pitch, distortion etc.)
- Simpele multisample-player maken met minimaal 8 noten polyfoon. Met midi aan te sturen. Zo een kleine 'piano' module maken.
- Glitcher module, beetje in de hoek van de QuBit Databender. Maar dan anders ;-)
 
Back
Top