Vintage prijzen aan het zakken.

Mijn vrouw vraagt ook al een tijdje om een lijstje met 'richtprijzen' van het spul dat hier staat. Ik weiger dit echter in te vullen want ben bang dat ik ineens een 'ongeluk' zou krijgen ofzo.
Ik zou maar vast een voorproever voor je avondeten regelen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Als dalijk al die boomers de pijp aan Maarten hebben gegeven dan is het wel snel voorbij met die vintage hype.

1980 + 80 = 2060 even wachten nog
Ik ervaar het hier toch even anders...

Het zijn de jongsten die hier over de vloer komen die de meeste gefascineerd zijn door de Vintage stuff.
Vooral oude (mini)moog en oude drumdozen.

Analoog is populair bij tieners en 20ers, het is niet dood of uitstervend, juist omgekeerd.
 
In heel veel muziek komt een 808 voor. Hoor jonge producers nergens anders over.
Of ze voor hun trap like beats ooit een echte 808 hebben gezien of gebruikt betwijfel ik, maar het houdt de naam en gearlust in ere ;)

De nieuwe generatie is wel nog meer van het snelle producen. Zelf sounds maken zit er niet meer bij. Snelle softsynths met heel veel presets en kant en klare samplepacks, scaler voor chord progs en dan een paar knoppen draaien (meestal cutoff)

We kunnen in ieder geval met zekerheid zeggen dat (analoge) synthesizers zeker niet uitstervende zijn.
We zitten in de nieuwe (en grootste?) golden era van synths. Er was nooit zo veel keuze voor zo weinig geld.
 
Ik vraag me dan weer af wat een stukje pre 2024 software in 2060 nog voor een waarde heeft. En dan vooral of je het dan nog werkend krijgt op een gemiddelde computer... :D

Er was een tijd dat een ouwe sampler, ingehaald qua specs door de computer, niets meer opleverde.. nu worden er ineens serieuze prijzen betaald voor deze gedateerde technologie waar nooit updates meer voor komen. In mijn beleving is het juist software die alleen maar zakt in prijs.. of beter gezegd, waardeloos wordt door updates en incompatibaliteit..

Het is natuurlijk wel lekker overzichtelijk voor de nabestaanden.. geen hardware.. maar ik vraag me af of gezichtsherkenning ook nog werkt als je opgebaard ligt. Jeez.. nog net op je sterfbed al je wachtwoorden voor je online accounts moeten overleggen of licenties overschrijven.. je zal maar alzheimer light krijgen.. ehm...
 
Laatst gewijzigd:
Vrijwel alle oude software die ik officieel aanschafte werkt inmiddels niet meer op mijn ( toch al niet de nieuwste) computer/mac. M’n eerste echte nieuwe workstation/sampler roland w30 echter loopt nog als een tietelier ( knockknock on wood) en heeft ca 300 flopppen aan library en 5 zip disks . Daarom denk ik dat die wel enige waarde houdt terwijl de software eigenlijk niets meer waard is .
 
Laatst gewijzigd:
Bij vintage gitaren is het idee dat ze beter zijn omdat ze handgemaakt zijn en mogelijk van hout wat niet meer beschikbaar is. Verder zijn ze technisch natuurlijk een stuk simpeler, dus een gitaar in goede conditie houden is een stuk eenvoudiger dan massa's componenten van een oude synth vervangen en opnieuw afstellen.
Ik vraag me serieus af hoeveel synths na 80 jaar nog speelbaar zijn ipv een duur museumstuk.
Maargoed, zo'n Les Paul van een ton gaat ook niet mee op tour ;)
Zo'n Les Paul van een ton gaat vrolijk mee op tour bij Bonamassa en Metallica...

Wat oude synths in leven houden betreft helpen de jaren niet, maar anderzijds maakt nieuwe technologie het ook weer mogelijk om custom digitale chips "eenvoudig" te klonen. Waar een vraag is is een aanbod, dus als je niet al te exotisch spul hebt valt er vaak wel een mouw aan te passen. Niet altijd, daarom check ik zo'n zaken voor zover mogelijk even voordat ik een (dure) synth koop. Er zijn her en der exemplaren met onvervangbare componenten die wel eens stuk gaan. Maar door de band genomen is het geen echt probleem op dit moment.
 
Back
Top