Masteraar Renzo van Riemsdijk: "Na ons komt er niemand"

Masteraar Renzo van Riemsdijk: "Na ons komt er niemand"

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.722
Locatie
Zwolle
bombario heeft een nieuwe Bit gepost:

Masteraar Renzo van Riemsdijk: "Na ons komt er niemand" - Mastering is onmisbaar voor perfect klinkende audio. Maar hoe werkt het precies?

Mastering is onmisbaar voor perfect klinkende audio. De masteraar bepaalt hoe je muziek de wijde wereld ingaat. En daarmee dus ook hoe je muziek klinkt in clubs, huiskamers en online.

Is je mastering niet in orde? Dan klink je niet zo goed als je zou kunnen, en dat is doodzonde. Maar wat is nu precies goede mastering? En waarom kun je het beter niet zelf doen? Ik vroeg het aan professioneel master-engineer Renzo van Riemsdijk.

...

Lees hier meer...
 
Laatst gewijzigd:
Ook nog even een mooie quote uit deze aflevering:

1665147373741.png
 
Ik ben wel benieuwd wat hij vind van de bluetooth speaker trend nu. Jongeren die muziek van Spotify luisteren op een 100,- BT speakertje of op de oordopjes van hun smartphone.. Voorheen kochten mensen toch meer hifi sets.. Als masteraar zou ik daar toch wat bedroefd over zijn...

Interessante podcast, aardige kerel..
 
Ga ik zeker is beluisteren eerstdaags,klinkt mij zeer interresant te zijn. Is gebookmarked! Thanks
 
"Mastering is zoals naar de controle gaan met je auto"

Absoluut nodig voor in het streaming verkeer
De ultieme niet creative Muzikale Artist Expressie en de Rationeel passieve hobby bezigheid / voor al die self expressed YT cash view professionals

"tja, waarom moet alles zo luid en compressed klinken in dat streaming muziek verkeer ??, Da's dan alleen gemaakt voor overdag of wa ??

Okeyy, en ik hoor het anders wel SF-mods,,
 
mja als ik ozone loslaat op de mix en achteraf luister naar de eerdere versie, denk ik 'die was veel vetter', stiller maar vet
Moraal: ik laat t wel aan n pro over moest ik ooit wat willen delen dat 't delen waard is ipv zomaar wat gepruts :)

voor SC limiter hier en daar, low cut en n compressor en nog wat low cuts en n fade out. klaa-aar is klara
Ik kocht net een legale nieuwe cassette van een nieuw album en spotify klinkt 300 keer beter. En de band is nog maar sinds de 80's bezig. Misschien moet ik spotify op de cassette opnemen.
 
Ik ben wel benieuwd wat hij vind van de bluetooth speaker trend nu. Jongeren die muziek van Spotify luisteren op een 100,- BT speakertje of op de oordopjes van hun smartphone.. Voorheen kochten mensen toch meer hifi sets.. Als masteraar zou ik daar toch wat bedroefd over zijn...

Interessante podcast, aardige kerel..

meest BT oordopjes zijn prima kwaliteit toch? heel vroeger op mijn walkman zat ik op de goedkoopste cassettes met cheapo koptelefoontje te luisteren. Of bedoel je dan m.n. de BT compressie die het probleem zou zijn?
 
Leuke Postcast!
tja..Ozone...dat is als een bak met pinda's na 4 biertjes in de kroeg en je hebt eigenlijk een fancy dinner afspraak met je fantastische vrouw bij een mooi restaurant met een heerlijk wijnarrangement.

heerlijk graaien en absoluut bevredigend voor dat moment.

de spijt komt als je aan tafel zit.

ze hebben wel een fantastische gratis widening /stereo imager plugin...
 
Laatst gewijzigd:
Ozone bevat prima tools, maar als je niet goed weet waar je precies naar moet luisteren en waar het geheel naartoe moet, dan zullen de resultaten nog steeds niet goed zijn.
Mastering is gewoon een vak waarbij het kunnen luisteren op een bepaalde manier, veel ervaring en de juiste gereedschappen echt belangrijk zijn. 'Oppompen zodat het beter lijkt' is geen mastering.
Eventuele problemen in de mix corrigeren, algehele balans en dynamiek verfijnen en zorgen dat het geheel zo fraai mogelijk op het eind medium komt is dat wel.
 
Back
Top