synths restaureren.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
En kent er iemand misschien ook een oplossing om donkere displays terug helder te maken? Dit is een courant probleem bij heel wat apparaten die > 10 jaar oud zijn. Ik heb me eens laten vertellen dat het volledige display daarom niet vervangen moet worden, het is vooral een probleem van de backlight verlichting (= een soort TL-lamp).
 
Origineel geplaatst door senso
Inderdaad: backlight vervangen. Als die tenminste (nog) los verkrijgbaar is. Ik heb ooit backlights ingebouwd in de DX-7. Die werden zonder verlichting geleverd. Teringklus!

Kan je misschien iets meer vertellen hoe je dat hebt aangepakt, en waar je die backlights hebt kunnen kopen?
 
Een van mijn huisgenoten had een Korg Poly 61 liggen waar hij niets meer mee deed en deze heb ik voor een kratje bier van hem overgenomen.
Maar
Het beestje is zolang onbespeeld geweest dat alle toetsen weigeren. Wat is de beste schoonmaak methode om alle contactjes weer werkend te krijgen??
 

Attachments

  • poly61.jpg
    poly61.jpg
    17,9 KB · Bekeken: 122
Origineel geplaatst door unit-23
Een van mijn huisgenoten had een Korg Poly 61 liggen waar hij niets meer mee deed en deze heb ik voor een kratje bier van hem overgenomen.
Maar
Het beestje is zolang onbespeeld geweest dat alle toetsen weigeren. Wat is de beste schoonmaak methode om alle contactjes weer werkend te krijgen??

breng hem maar langs en voor 20€ zorg ik dat je toetsenbord weer als nieuw speelt (excl als er strips vervangen moeten worden)
 
Origineel geplaatst door senso
Inderdaad: backlight vervangen. Als die tenminste (nog) los verkrijgbaar is. Ik heb ooit backlights ingebouwd in de DX-7. Die werden zonder verlichting geleverd. Teringklus!

Hmm, kan dat ook met een SY77? Ik heb er 1 staan en ik zou het heeeel prettig vinden als daar een lichtje achter het scherm zat, want ik werk graag in schemerlicht/donker!
Hoe doe je dat? en is dat en makkie? (zo te lezen niet dus)
 
Origineel geplaatst door zoe


breng hem maar langs en voor 20€ zorg ik dat je toetsenbord weer als nieuw speelt (excl als er strips vervangen moeten worden)

Dank je maar ik wil het graag zelf doen, wat voor cleaner gebruik je voordit soort dingen?
Ik heb een keer kontaktspray gezegd maar dat werdt zwaar afgeraden door de meeste forumers.
 
Origineel geplaatst door Arveyman


Hmm, kan dat ook met een SY77? Ik heb er 1 staan en ik zou het heeeel prettig vinden als daar een lichtje achter het scherm zat, want ik werk graag in schemerlicht/donker!
Hoe doe je dat? en is dat en makkie? (zo te lezen niet dus)

Het is moelijk te zeggen maar waarschijnlijk kan het wel. Je moet enigsinds eenknutselaar zijn om dit te maken. Je kan bij veel electronicawinkels van die kleine neon tubes kopen voor een paar centen die je aan de boven/onderkant van je display kan monteren, je kan dan zelfs de starkte regelen:)
 
Origineel geplaatst door unit-23


Het is moelijk te zeggen maar waarschijnlijk kan het wel. Je moet enigsinds eenknutselaar zijn om dit te maken. Je kan bij veel electronicawinkels van die kleine neon tubes kopen voor een paar centen die je aan de boven/onderkant van je display kan monteren, je kan dan zelfs de starkte regelen:)

Koel, daar ga ik dit weekend is naar kijken.. maar waar moet je dan de spanning vanaf tappen?
 
Het probleem is dat je de spanning niet zomaar ergens uit je synth kan aftappen omdat neon verlichting vaak een storing veroorzaakt op je netspanning en daardoor kijg je een soort van brom te horen.
Aangezien je dit natuutlijk niet wil hebben ze bij de verlichting een losse travo met een afvlakker gedaan die je kan aansluiten op de 220 draadjes die je bak inkomen. Als je dus een synth heb met losse travo aan de buitenkant weet ik niet precies hoe je het dan zou moeten fixen maar mabey dat ze het bij de elctronica winkel weten.
 
De travo zit binnenin dus dat is okee. ik ga morgen DIRECT aan de slag! (weer een goeie reden om een synthje aan de binnenkant te bekijken..)
 
Ik vond dit:
http://homepage.ntlworld.com/backlights-uk/

Maar het kost me dan wel 50 dollar ex shipping.. Gaat wat ver voor een liggie!

En ook zag ik dat er verschillende postorde bedrijven deze dingen (EL sheet light) kunnen leveren maar het is zo duuur. (jaaaa, ik klink weer als een echte hollander he?)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Arveyman


Hmm, kan dat ook met een SY77?

Hmm, geen idee. Ik zou er eens in moeten kijken.
Dat met die DX-7 was takkewerk. Er zat namelijk in de oorspronkelijke display op de achterzijde een soort metaalfolie, waar helaas geen licht doorheen kan. Die moest je warm maken met een föhn en uiterst voorzichtig verwijderen, anders beschadigde je het liquid crystal laagje en was de display rijp om weg te gooien. Ik weet niet of de SY-77 dezelfde display heeft.
Vervolgens was er het probleem met de contacten aan de lange zijden van de display, die voor de stroomtoevoer naar de pixels zorgden. Dit waren een soort silicon strips met minuscule contactjes die exact aansloten op hun tegenpolen op de display. Bij het warm maken kon zo'n strip nog wel eens los laten. Krijg die maar eens met al z'n kontaktjes precies op de goeie plek terug.
Kortom, Een karweitje dat niet wordt aanbevolen door de Bond tegen het Vloeken.
 
Ho Ho Ho! Stop de persen! Zit ik hier weer een heel verhaal af te steken voor Jan-met-de-korte-naam!
:stupid
Ik heb het nog even gechecked in het grote Senso-archief, maar die SY-77 heeft al een display met backlight! Heb je soms een 2e-hands synthesizer met defekte display gekocht?
 
Origineel geplaatst door senso

Er zat namelijk in de oorspronkelijke display op de achterzijde een soort metaalfolie, waar helaas geen licht doorheen kan. Die moest je warm maken met een föhn en uiterst voorzichtig verwijderen, anders beschadigde je het liquid crystal laagje en was de display rijp om weg te gooien.

Het display hoeft niet doorzichtig te zijn voor zo'n neonbuisje, als je het display goed bekijkt dan zie je dat deze is opgebouwd uit 2 laagjes glas met de kristallen daar tussenin.
je kan het buisje boven of onder je display plakken zodat het licht er verticaal doorheen schijnt omdat de boven en onderkant namelijk trasparant zijn.

Suc6 3n we horen wel of het gelukt is.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top