Originele paches in Roland D10 terug zetten

Roland Huisman

Stamgast
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
134
Locatie
Zwollywood
Hallo mensen,

Ik heb een D10 waar ik de originele patches in terug wil zetten.
De D1020ORIG.MID file om dit te doen heb ik bij Roland's website vandaan gehaald

Volgens de beschrijving de D10 ingesteld om data te ontvangen:
1) Set the Exc Unit # by pressing MIDI, then either DISPLAY button until the parameter is shown.
2) To load the data, press Data Transfer, then press either Display button until the screen says One Way Bulk.
3) Press the right cursor to select Load. Press either cursor to select All. Press Enter. Press Write to turn off memory
protect.
4) Press Enter and start Media Player or your sequencer.
5) The unit should respond with 'Loading' and will return to the previous mode when completed.

Eerst heb ik vanuit Reaper (op windows 10) de file er naartoe gezonden. Maar in een split
second krijg ik de melding "communication error" op de D10 te zien.
Om uit te sluiten dat het bij Reaper vandaan komt heb ik hetzelfde met Midi-OX getest.
De zelfde melding volgt.

Okay, stof van een oude laptop met XP geblazen. Midi-ox daarop gezet.
Dankbaar als de D10 is krijg ik nu "data mismatch".

Nu las ik al op het web dat er problemen zijn met goedkope midi kabels.
Ik heb een E-mu midi1x1 tab afkomstig van Bax. Moet ik daar het probleem
in verwachten? Ik wil best een Roland UM1 kopen. Ik zou het echter jammer
vinden van het geld als het daarmee niet is opgelost.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt!
 
Geen directe tip voor de D10, maar in het geval van de DX7 moet ik de sysex dump een flink stuk vertragen wil hij niet in een spagaat gaan. Mijn computer stuurt 'm veel te snel.

Ik gebruik geen midi-ox dus hoe je het daar instelt weet ik niet, maar ik heb voor de DX7 in mijn sysex librarian 300ms pauze tussen de blokken moeten instellen, plus iets van 10% transmit speed, om het heelhuids in de DX7 te krijgen.
 
Wat mij inmiddels opvalt is dat er standaard een communicatiefout optreed. En zodra ik de snelheid naar beneden schroef dan verschijnt er op een gegeven moment geen communicatiefout meer maar een datamismatch. Inmiddels zelfs een command-line midi speler onder linux geprobeerd. Zelfde laken en pak, communicatie error. Je ziet heel even loading en dan is het gelijk mis.

Zou die midi file misschien toch een inhoud hebben welke door moderne systemen verkeerd verzonden wordt? Ik vind het maar vreemd. De file komt van de site van Roland zelf af. Dat zou toch goed moeten zijn lijkt mij zo....

De D10 laat zich verder prima als midi apparaat aansturen of uitlezen. Alleen die update lukt niet.
 
Nou een oud ding dan maar met gelijke middelen bestrijden...
Een oude Pentium 120 MS-Dos 6.22 PC, een snel in elkaar geknutselde
midi kabel met een op maat geknipte oude seriƫle stekker.
GSPLAY draaien met de door Roland aangeboden D1020ORIG.MID file.

En ja hoor. Loading!! :okdan: :okdan: :okdan:

Antiek moet je met antiek updaten 8~
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    49,2 KB · Bekeken: 138
  • 2.jpg
    2.jpg
    47,4 KB · Bekeken: 138
  • 3.jpg
    3.jpg
    25 KB · Bekeken: 133
  • 4.jpg
    4.jpg
    42,4 KB · Bekeken: 175
Back
Top