Vokator en Orange vocoder

V-synth

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2008
Berichten
149
Locatie
Den haag
Hoi.
Ik ben nu beetje meer in het Vocoder gebeuren bezig.
Maar ik kom niet uit met het Realtime vocoderen.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik kan vocoderen als ik een key aanraak ?
Ik Gebruik Sonar als Sequencer.
Vriendelijke groet V-synth
 
Met je key bepaal je de hoogte van de noot van het inkomende signaal. Het is dan wel belangrijk (anders hoor je niks) dat je ook een inkomend signaal hebt meestal een mic signaal. Maar dat kan natuurlijk allerlei signaal zijn synth, mic drumsounds.
 
Met je key bepaal je de hoogte van de noot van het inkomende signaal. Het is dan wel belangrijk (anders hoor je niks) dat je ook een inkomend signaal hebt meestal een mic signaal. Maar dat kan natuurlijk allerlei signaal zijn synth, mic drumsounds.
Okey en hoe stel ik het in in sonar ?
Ik heb echt alles geprobeerd om het goed te krijgen maar het lukt niet :(

Maar ik heb niet echt de wetenschap over routen en Channels,
 
Er zit toch wel zeker een handleiding bij?

Orange heeft een ingebouwde synthesizer. Vocoders hebben een carrier- en modulator-signaal nodig. Zet Orange eens op een drumloop die je loopt. Vervolgens maak je een nieuw MIDI-kanaal aan en stuur je de output daarvan naar de MIDI-input van Orange.

Als je geen geluid krijgt als je Orange gebruikt met het ingebouwde toetsenbord is er sowieso meer mis, en moet je dat eerst oplossen.

Vokator werkt met eenzelfde principe.
 
Er zit toch wel zeker een handleiding bij?

Orange heeft een ingebouwde synthesizer. Vocoders hebben een carrier- en modulator-signaal nodig. Zet Orange eens op een drumloop die je loopt. Vervolgens maak je een nieuw MIDI-kanaal aan en stuur je de output daarvan naar de MIDI-input van Orange.

Als je geen geluid krijgt als je Orange gebruikt met het ingebouwde toetsenbord is er sowieso meer mis, en moet je dat eerst oplossen.

Vokator werkt met eenzelfde principe.
Kijk daar ga ik al de mist in Ik weet niet wat Carriers zijn en Modulator singalen zijn.
En zelfde met een drumloop,
Als ik ga werken met sonar test ik 1st elke synths en plugins voordat ik een project start. zo kan ik meer creativiteit loslaten.
 
Vergelijk het met klei; de modulator is de mal, de carrier is de klei waarin de afdruk wordt gemaakt.

Bij robotstemmetjes is de modulator je stem, en de carrier zijn vaak synth-strings of brass.

Dus: maak 1 audiotrack. Sleur & pleur er een drumloop op. Stel Sonar zodanig in dat 'ie dat blijft spelen, zodat je niet steeds op stop en rewind hoeft te klikken om 'm opnieuw te laten beginnen.

Vervolgens voeg je op die audiotrack Orange toe als een insert-effect. Kies een preset in Orange, maakt niks uit welke. Klik vervolgens met je muis op een van de noten van het toetsenbordje dat je in het plugin-scherm ziet; dat zit linksonder.

Als je na het plaatsen van Orange als insert-effect niks meer hoort moet je bij het op de toets drukken wel wat horen; er is dan een carrier aanwezig (denk maar zo: geen klei, geen vormpjes).

In het geval van Orange is er een synthesizer ingebouwd die je een carrier geeft, maar je kunt ook een extern signaal gebruiken. Nu is mijn laatste ervaring met Orange al een tijd geleden, dus ik weet even niet hoe dat precies moet. Andere vocoders hebben niet zo iets ingebouwd wat het verhaal wat lastiger maakt; zo'n effect kan dan bijv. 2 mono ingangen hebben (links en rechts) waarbij links de carrier zit en rechts de modulator. Maak je dan dus een geluidsbestand waarbij je op het linkerkanaal akkoorden speelt en op het rechterkanaal aan 't praten bent, dan werkt dat dus; maar da's nogal een gedoe, en daarom moet je dus bestuderen op welke manier de plugin de signalen aangeleverd wil hebben, en hoe je dat in Sonar routeert.

Anyway, het feit dat er een synth ingebouwd is wil zeggen dat Orange ook MIDI-signalen moet kunnen ontvangen. Vandaar dus: maak een nieuwe MIDI-track aan en kijk of je bij de lijst van outputs ergens Orange ziet staan.
 
Back
Top